Să moară și capra vecinului
Marile concerne mondiale au ceva în comun cu România. Fie că vorbim de companii multinaționale producătoare de mașini precum Volkswagen, Nissan , Renault sau companii producătoare de electronice, precum Samsung, toate au în sânge spiritul românesc de a fura. Fie că fură la termenii acordării garanției, ori că vorbim despre furt de tehnologie sau mai rău, furt indirect de bani, prin măsluirea unor sisteme de siguranță, tot furt se numește.
De ceva vreme, presa de specialitate este ahtiată de scandalul Dieselgate, scandal internațional care privește direct conglomeratul producător de mașini VAG (Volkswagen Auto Group). Teoretic, conform americanilor, mașinile producătorului german, printre care și subsidiarele Skoda, Seat și Audi au instalate programe software de măsluire a testelor de noxe. Practica aceasta a fost utilizată pentru a „fura” la testele de noxe efectuate de guvernul american pentru toate mașinile provenite din țările extracomunitare. Evident că scandalul a fost conceput în birourile guvernului american la care probabil și-au adus aportul și marii producători auto din State. Este un scandal cusut cu ață albă pentru a decredibiliza „mașina poporului”. Dacă ne uităm la lista producătorilor de autoturisme care vând cel mai bine, oriunde în lume, Volkswagen se află în primele 10 locuri, iar mărci cu pedigre american, precum Chrysler, GMC, Lincoln sau Ford scârțâie la acest capitol. Mai pe înțelesul tuturor, o mână de șmecheri, șefi de companii constructoare de mașini din Statele Unite ale Americii, uitându-se în conturi și văzând că încasările întârzie să apară, iar mașinile provenite din afara spațiului american fac furori la ei în bătătură, s-au gândit cum să facă să oprească această explozie a mașinilor europene chiar la ei acasă. Au găsit buba cu softul care fentează testul de noxe. Atât le-a fost! După ce scandalul a devenit mondial, unii din șefii de la VAG și-au depus demisiile, alții și-au cerut scuze promițând că vor remedia situația. Dar stai așa că bomba acum explodează! Ca să nu stea să-și plângă în pumni, Volkswagen a scos de la naftalină protocoalele de colaborare cu ceilalți producători de mașini și a început să arate cu degetul către alte mărci auto. Astfel ,aflăm din presă faptul că ONG-ul automobilistic german ADAC, un apropiat de interesele Volkswagen (se poate vedea și din multitudinea de articole laudative la adresa modelelor VAG) a spus că și modele precum Volvo, Renault sau Jeep, practică acest joc murdar al noxelor. Pe principiu „(…) să moară și capra veciniului”, ADAC, susține că modele provenite de la concurență ar depăși și de zece ori normele europene privind emisiile de noxe. Disperați să își mai spele din rușine, Volkswagen s-a agățat de ONG-ul german și stau pitiți în spatele lor precum un copil în spatele mamei. Ce este cel mai aberant din acest capitol secund al scandalului noxelor este faptul că ADAC a obținut aceste rezultate în urma aplicării unei noi grile de criterii, utilizabilă la nivel european abia peste doi ani. Cu alte cuvinte, ADAC a târât în jocul ăsta murdar al intereselor companii concurente Volkswagen-ului. ADAC-ul a ajuns la aceste concluzii prin aplicarea unei grile de criterii privind noxele care va fi pusă în practică la nivel european abia în 2017. Prevăd în perioada imediat următoare faptul că și constructorii italieni și japonezi vor intra în aceeași oală a „rușinii”, ecuație complicată din urma căreia vor câștiga „cazanele” americane. Garantat!