Consilierii județeni și locali ar putea să își piardă mandatele. Primarii în schimb rămân în așteptare
Judecătorii Curții Constituționale a României au publicat astăzi motivarea deciziei de a declara neconsituțională Ordonața de Urgență a Guvernului Ponta, prin care aleșii locali au avut o perioadă de 45 de zile în care puteau migra la un alt partid, sau formațiune politică fără să își piardă funcțiile câștigate la alegeri.
În motivare se arată faptul că există două tipuri de situații; prima se referă la consilierii locali și județeni care sunt aleși printr-un scrutin pe listele partidelor politice, iar ce-a de-a doua situație face referire la primarii și președinții consiliilor județene care sunt aleși în mod direct de cetățeni, prin vot uninominal. Legal, primarii nu ar fi constrânși în această clipă de Constituție să își piardă pe perioada mandatului calitatea de membru al unui partid politic, dacă decizia va fi în defavoarea lor, așa cum sunt consilierii locali și județeni. Judecătorii CCR fac apel la Parlament să decidă printr-o lege ce se va întâmpla în cele din urmă cu mandatele aleșilor locali care s-au mutat la alt partid. Din spusele membrilor Curții, consilierii județeni și locali care au părăsit partidul pe listele cărora au fost aleși au încălcat prevederile Constituției, în sensul în care OUG 55 a ignorat decizia CCR. Judecătorii Curții au făcut din nou referire la faptul că membrii deliberativelor locale și județene își pot pierde mandatul concomitent cu calitatea de membru de partid pe listele căruia a fost aleși. „(…) O soluţie legislativă contrară – care să nu condiţioneze încetarea mandatului de consilier local sau judeţean de pierderea calităţii de membru de partid sau al organizaţiei minorităţii naţionale pe a cărei listă acesta a fost ales – putând fi acceptată doar în condiţiile modificării tipului de scrutin în cadrul căruia sunt aleşi consilierii locali sau judeţeni. În lipsa reglementării unui alt tip de scrutin, Curtea nu poate decât să constate, în cauza de faţă, încălcarea art.147 alin. (4) din Constituţie” – paragraf din motivarea CCR. În altă ordine de idei, primarii și președinții CJ-urilor sunt într-o altă situație; cei aleși de cetățeni în mod direct, prin vot uninominal, nu fac obiectul unui paragraf implicit din Constituție; „În schimb, situaţia este distinctă în privinţa primarilor şi preşedinţilor de consilii judeţene, cu privire la care scrutinul este unul uninominal, în sensul că motivarea Curţii a avut în vedere constituţionalitatea unui mod de pierdere a mandatului (demisia din partidul politic), fără a trage concluzia că legiuitorul nu ar putea elimina sau modifica această modalitate de pierdere a mandatului. Astfel, dacă la consilierii locali sau judeţeni încetarea mandatului ca urmare a pierderii calităţii de membru al partidului politic pe listele căruia a fost ales este o cerinţă implicită şi directă a art.8 alin.(2) din Constituţie, nu aceeaşi concluzie se poate trage în privinţa primarilor sau preşedinţilor de consilii judeţene cu privire la care legiuitorul a optat pentru pierderea mandatului în caz de demisie din partidul politic, o atare opţiune nederivând (datorită scrutinului uninominal prin care aceştia sunt aleşi), în mod implicit sau direct, din art.8 alin.(2) din Constituţie„. Pe finalul motivării, judecătorii Curții au menționat faptul că parlamentarii vor trebui să respingă OUG 55/2014 și să o declare neconstituțională și în consecință să vină cu o soluție legislativă pentru a stabili exact ceea ce se va întâmpla cu mandatele aleșilor locali vizați de această situație. „Curtea constată că Parlamentul va trebui să respingă prin lege ordonanţa de urgenţă neconstituţională (…) şi să reglementeze, în acord cu art.115 alin.(8) din Constituţie, măsurile necesare cu privire la efectele juridice produse pe perioada de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.55/2014 (respectiv între data de 2 septembrie 2014 şi data publicării prezentei decizii în Monitorul Oficial al României, Partea I), pentru a le pune de acord cu decizia Curţii Constituţionale. În acest context, Curtea reaminteşte faptul că deciziile sale nu pot fi lipsite de efecte juridice şi trebuie aplicate, potrivit principiului constituţional al comportamentului loial (…), de către Parlament în sensul restabilirii stării de constituţionalitate„. Potrivit unui bilanț al efectelor OUG 55, se arată că un procent de 17% din primarii din România au schimbat partidul. Din cei 3180 primari din întreaga țară, 540 au migrat la alt partid în perioada Ordonanței lui Dragnea. Cei mai numeroși trădători sunt din județele Giurgiu 73%, Neamț 49%, Buzău 38% și Dolj 32%.